Conferências

Participação em Conferências

Como orador convidado em conferências/Encontros internacionais:

M. L. Carvalho, M. Manso, S. Pessanha and Milene Gil, The use of HgS, green and blue basic copper carbonates in 16th-17th frescoes paintings: a review on their (un)stability in alkaline environments. Chinese Conference on X-ray Spectrometry, Weihai, China, Setembro 2015.
M. L. Carvalho, M. Manso, S. Pessanha and Milene Gil, Mural Painting in 16th-17th centuries in Alentejo (Portugal) and the influence of Flemish painters: Study by multianalytical techniques. Workshop on X-ray Spectrometry, National Research Center of Geoanalysis, Beijing, China, Setembro 2015.
M. L. Carvalho, Marta Manso, A. I. Seruya, S. Pessanha and Milene Gil, Analytical non-destructive X-ray Fluorescence technique in Portuguese Mural paintings of Alentejo. 13th Rio Symposium on Atomic Spectrometry, Mérida, México, Outubro 2014.
M. L. Carvalho, M. Manso, S. Pessanha and Milene Gil, Aplicações da Técnica da Fluorescência de Raios-X em vários tipos de amostras de pinturas murais: vantagens e desvantagens da técnica. Escola de Arqueometria do Rio da Janeiro, Rio de Janeiro, Agosto 2014
M.Gil, O.Monteiro, V.Serrão, M.L.Carvalho, S.Longelin, L.Dias, M.J.Oliveira, J.Mirão and A.E. Candeias, Material and pictorial technique differences within a 17th century mural painting workshop in Southern Portugal: one or more campaigns?.
MATCONS2013: Matter and Materials for/in Heritage Conservation, 11 to 15 October2013. Milene Gil, 'Documentários PinturaMural2D: José de Escovar no Convento de Nossa Senhora da Saudação em Montemor-o-Novo'. Colóquio Internacional As preparações na Pintura Portuguesa. Séculos XV e XVI. 28 e 29 de Junho de 2013. http://www.scma.pt/noticias/Coloquio-internacional-sobre-a-pintura-portuguesa-nos-seculos-XV-e-XVI/503

Como orador convidado em Encontros nacionais:

António Candeias e Milene Gil, Charola do Convento de Cristo: Matéria e Técnicas das pinturas do tambor central: novas perspectivas. Colóquio 'A Charola de Tomar: novos dados, novas interpretações'. Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, 8 e 9 de Janeiro 2015 http://www.conventocristo.pt/pt/ index.php?s=noticias¬icia=169
Patricia Monteiro, Artits, materials and techniques of 17th century mural paintings in Alentejo.
M.Gil, A porta está aberta! As pinturas murais de São pedro da Ribeira. Conversas à volta da resiliência e tenacidade. Oficinas do Convento, Montemor-o-Novo, 23 e24 de Novembro,2014 http://www.cultura-alentejo.pt/em_exposicao,0,2601.aspx
A.Candeias, J. Mirão e M.Gil, Os pigmentos em pintura mural. Perspetiva da sua utilização. Workshop Pigmentos e Revestimentos. Biblioteca Municipal, Monforte, 14 de Março,2014 http://siiue.uevora.pt/files/anexo_informacao/92561
Milene Gil, 'Apresentação do Projeto FCT PRIM'ART_Redescoberta da Pintura Mural em Portugal: Estudo Histórico e Científico do Arquiepiscopado de Évora (1516-1615). The Cistercian Residence Cycle – the Silence in the Monastery of St. Bento de Cástris, 12 September 2013
Vitor Serrão, A alegoria aos meses por José de Escovar em S. Bento de Cástris e o fresco Maneirista Eborense. The Cistercian Residence Cycle – the Silence in the Monastery of St. Bento de Cástris, 19 a 21 September 2013 http://residenciacisterciense.weebly.com/uploads/2/1/7/1/21710730programa _triptico_imprimir.pdf
PRIM'art

Patricia Monteiro no Seminário do PRIM'art2014. Foto: Joana Costa/Manuel Ribeiro(2014)

Conferências e Encontros Internacionais:

Presentations of PRIM'ART results at COLOURS2015: bridging Science with art, Colégio do Espirito Santo, Universidade de Évora, 24 to 26 September 2015 (http://www.colours2015.uevora.pt/)
Antónia Conde and Vitor Serrão, The birth of a painter: Estevão Tomás and the great works of the Manueline/Johannine period in Évora.
Yigit Helvaci, Marta Manso, Luis dias, Ana Cardoso, António Candeias and Milene Gil, Tracking the old colours and the new: Technical and material study of the José de escovar workshop-mural paintings from the Évora Cathedral
Lucia Pereira-Pardo, Beatriz Prieto, Milene Gil, Manuel Ribeiro and Benita Silva, Multi-analytical characterization of the pictorial palette of 16th century frescoes from Ribeira Sacra (NW Spain).
Tania Rosado, Milene Gil, José Mirão, António Candeias and Ana Teresa Caldeira, Darkening of Lead based pigments: the microbiological contribution.
António Candeias , Milene Gil, Ana Manhita, J.Artur Pestana, Catarina Miguel, Luis Dias, Ana Cardoso, José Mirão and Cristina Dias. An unusual mural Painting at the Charola of Convent of Tomar (Part I)
Milene Gil, M.L. Carvalho, S.Pessanha, M.Manso, L.Dias, A. Candeias, ‘ The use of HgS, green and blue basic copper carbonates in 16th-17 frescoes paintings: a review on their (un)stability in alkaline environments. CSI 2015: Colloquium Spectrosopicum Internationale XXXIX, 30 August-3 September 2015, Figueira da foz, Portugal (http://csi2015.fis.uc.pt/)
Custódia Araujo, Antónia Conde, Milene Gil, The Gilders in the Golden Period of the city of Évora.GILT-ENArt2015: Gilding materials and techniques in European Art, 25 to 27 of May, 2015, Colégio do Espirito Santo, Universidade de Évora (http://www.gilt-enart2015.uevora.pt/program.html)
Milene Gil, Antónia Conde, Michela Boticelli, Ana Cardoso, Marta manso, Luis Dias, Dora Teixeira, António Candeias, ‘ Ouro sobre Azul [gold over blue]: two cases studies of gildings in Évora City ( Southern Portugal). GILT-ENArt2015: Gilding materials and techniques in European Art, 25 to 27 of May, 2015, Colégio do Espirito Santo, Universidade de Évora (http://www.gilt-enart2015.uevora.pt/program.html)
Patricia Monteiro, Vitor Serrão e Milene Gil, As pinturas Murais do Convento da Saudação de Montemor-o-Novo. Congresso Internacional os Dominicanos no Mundo Luso Espânico, Sociedade de Geografia de Lisboa, Lisboa, 23 a 26 de Julho 2014 (http://www.ft.lisboa.ucp.pt/resources/Documentos/CEHR/Enc/enc/2014-07-23a26_CongressoOsDominicanos-Programa.pdf)
Rosado T, Gil M, Mirão J, Candeias A and Caldeira AT, ‘ Role of microorganisms in mural paintings decay’. International Congress on Science and Technology for the Conservation of Cultural Heritage, Seville, Spain, 24-27 June, 2014 (http://conservationevents.com/component/option,com_events/Itemid,26/agid,1076/day,24/month,06/task,view_detail/year,2014/)
PRIM'art

Milene Gil no Encontro das Oficinas do Castelo em 2014, Montemor-o-Novo(Alentejo) Foto: Joana Costa/Manuel Ribeiro(2014)

Conferências e Encontros Nacionais:

Custódia Araujo, Antónia Conde, Milene Gil, Os pintores de Évora nos séculos XVI e XVII, aspetos da sua vida económica. XXXV Encontro da Associação Portuguesa de História Económica e Social, Universidade de Évora, 13-14Novembro 2015 (http://www.conferenciaaphes.pt/)
PRIM'ART Seminar, Colégio do Espirito Santo, Universidade de Évora, 24 to 26 September 2014: Vitor Serrão, Arte, Religião e poder no fim do século XVI: as oficinas de pintura fresquista.
PRIM'ART Seminar, Colégio do Espirito Santo, Universidade de Évora, 24 to 26 September 2014: Patricia Monteiro: A engenhosa arte do engano: trabalhos de argamassas decorativas no grotto do paço Ducal de Vila Viçosa.
PRIM'ART Seminar, Colégio do Espirito Santo, Universidade de Évora, 24 to 26 September 2014: Milene Gil, J.A. Pestana, Nuno Proença, Manuel Ribeiro, Catarina Miguel, Luis Dias, Ana manhita, José Mirão e António Candeias, Estudo técnico e material do tambor central da Charola do Convento de Cristo em Tomar: primeiros resultados.
PRIM'ART Seminar, Colégio do Espirito Santo, Universidade de Évora, 24 to 26 September 2014: Custódia Araujo, A base de dados do projeto PRIM’ART: algumas novidades.
PRIM'ART Seminar, Colégio do Espirito Santo, Universidade de Évora, 24 to 26 September 2014: Rita Vaz Freire, Francisco Campos e as pinturas da sala Oval do plácio dos Condes de Bastos, Évora.
PRIM'ART Seminar, Colégio do Espirito Santo, Universidade de Évora, 24 to 26 September 2014: Antónia Fialho Conde, As manifestações artisticas enquanto veículo de ligação ao mundo extra-clausura: o exemplo  da pintura mural na região de Évora e o Mosteiro de São Bento de Cástris.
Custódia Araujo, Teresa Amado, Milene Gil, 'O fresco de Monsaraz e o espelho social, artístico e politico entre Tejo e Odiana em finais do séc. XV. O Mediterrâneo e o Sul Ibérico na época medieval: cultura, identidade e Património sécs V-XV'. Universidade de Évora, 22 e 23 de Maio 2014. http://mediterraneosulibericomedieval.weebly.com/programa.html
Milene Gil, M.L. Carvalho, S.Pessanha, M.Manso, L.Dias, A. Candeias, 'The use of HgS, green and blue basic copper carbonates in 16th-17 frescoes paintings: a review on their (un)stability in alkaline environments. CSI 2015: Colloquium Spectrosopicum Internationale XXXIX, 30 August-3 September 2015, Figueira da foz, Portugal (http://csi2015.fis.uc.pt/).
Custódia Araujo, Antónia Conde, Milene Gil, The Gilders in the Golden Period of the city of Évora. GILT-ENArt2015: Gilding materials and techniques in European Art, 25 to 27 of May, 2015, Colégio do Espirito Santo, Universidade de Évora http://www.gilt enart2015.uevora.pt/program.html
Milene Gil, Antónia Conde, Michela Boticelli, Ana Cardoso, Marta manso, Luis Dias, Dora Teixeira, António Candeias, 'Ouro sobre Azul [gold over blue]: two cases studies of gildings in Évora City ( Southern Portugal)GILT-ENArt2015: Gilding materials and techniques in European Art', 25 to 27 of May, 2015, Colégio do Espirito Santo, Universidade de Évora http://www.gilt-enart2015.uevora.pt/program.html
Patricia Monteiro, Vitor Serrão e Milene Gil, As pinturas Murais do Convento da Saudação de Montemor-o-Novo. Congresso Internacional os Dominicanos no Mundo Luso Espânico, Sociedade de Geografia de Lisboa, Lisboa, 23 a 26 de Julho 2014 http://www.ft.lisboa.ucp.pt/resources/Documentos/CEHR/Enc/enc/2014-07-23a26_CongressoOsDominicanos-Programa.pdf
Rosado T, Gil M, Mirão J, Candeias A and Caldeira AT, 'Role of microorganisms in mural paintings decay'. International Congress on Science and Technology for the Conservation of Cultural Heritage, Seville, Spain, 24-27 June, 2014 http://conservationevents.com/component/option,com_events/Itemid,26/agid,1076/day,24/month,06/task,view_detail/year,2014/

Comunicações por poster

Technical and Material Caracterization of the stuccos decorations in casa de fresco and grotto of the "Amazons Garden" in Paço Ducal de Vila Viçosa, Southern Portugal.
M.Gil, P.Monteiro, J.A. Pestana, E. Mestrinho, L. Dias, P. Moita, A. Candeias and J. Mirão.
XI Congresso Ibérico de Arqueometria, Universidade de Évora, 14-16 Outubro2015
Who where the man’s behind the works of arts? A bibliographic survey of painters that lived and worked in Évora in the 16th-17th century.
Custódia Araújo, Antónia Conde and Milene Gil.
COLOURS 2015: bridging Science with art, Colégio do Espirito Santo, Universidade de Évora, 24 to 26 September 2015.
Exploring the potencialities of portable microscopy in technical and material studies in mural apintings. Na affordable tool for conservators-restorers.
Milene Gil, Cecilia Laurita, Margarida P. Nunes, Marta Manso, Sofia Pessanha and António Candeias.
COLOURS 2015: bridging Science with art, Colégio do Espirito Santo, Universidade de Évora, 24 to 26 September 2015.
The work of José de Escovar, the Alentejo most famous 16th-17 th century mural painter in the chapel of Souls.
Milene Gil, Catarina Pereira, Margarida Nunes, Cátia Relvas, M.Manso, Sofia pessanha, Maria Luisa de Carvalho, Teresa Ferreira.
CSI 2015: Colloquium Spectrosopicum Internationale XXXIX, 30 August-3 September 2015, Figueira da Foz, Portugal.
"Are they diferences? Analytical characterisation of gildings in two portuguese fresco and seco mural paintings (16th-17th centuries)", Abstract and poster.
Milene Gil, Ana Cardoso, Luis Dias and António Candeias.
GILT-ENArt2015: Gilding materials and techniques in European Art, 25 to 27 of May, 2015, Colégio do Espirito Santo, Universidade de Évora.
"Technical and material characterization of the first known mural paintings of Saint Ignatius of Loyola life in the town of Évora" (Southern Portugal), Abstract and poster.
M.Gil, S. Passanha, M.Manso, M.L.Carvalho, V.Serrão, L.Dias, A. Candeias and J. Mirão.
Technart 2015 - Non-destrutive and microanalytical techniques in art and cultural heritage.
"The newly discovered 18th century frescoes in Aci Santo António (Sicily)", Abstract and poster.
A.Cosentino, M.Gil, R.di Mauro, S.Stout, L.Dias, A. Cardoso, J. Mirão and A. Candeias.
Technart 2015 - Non-destrutive and microanalytical techniques in art and cultural heritage.
"On the study of red lakes and binders in the mural paintings from the Charola of the Convent of Christ (Tomar): preliminary results", Abstract and Poster.
Ana Manhita, Ana Cardoso, Silvânia Afonso, Cristina Dias, António Candeias, Milene Gil.
Technart 2015 - Non-destrutive and microanalytical techniques in art and cultural heritage.
"Analytical characterisation of gilding techniches in secco 16th century murals at the convent of Christ (Tomar, Portugal)", Abstract and poster.
M.Gil, J.A. Pestana, L.Dias, L.Tobias, A. Cardoso, C. Miguel, J. Mirão and A.E. Candeias.
Syncontron radiations and neutrons in Art smd archeology (SR2A-2014), Museu do Louvre, Paris.
"Analytical study of a chromatic deterioration: lead pigments fading in 18th century mural paintings by SEM-EDS, µ-XRD and µ-Raman", Abstract and poster.
M. Gil, T. Rosado, A.T. Caldeira, M.D. Botto, S. Longelin, M.L. Carvalho, C. Souto, A. Candeias and J. Mirão.
CHEMCH2014, Academy of Fine Arts, Viena/Austria.
"Are they fresco paintings? Technical and material study of Casas Pintadas of Vasco da Gama House (Évora)", Abstract and poster.
M. Gil, T. Rosado, J.A. Pestana, A.T. Caldeira, M.L. Carvalho, A. Candeias and J. Mirão.
EXRS, Bologna.
"Microscopy and microanalysis of salts and biodegradation in mural paintings: case study of Casa de Fresco de Sanches de Baena (Vila Viçosa)", Abstract and poster
M. Gil, M.R. Martins, T. Rosado, M.L. Carvalho, L.Dias, A.S. Longelin, J. Mirão and A.E. Candeias.
Microscopy in Research 2013, Egas Moniz-Cooperativa de Ensino Superior.
"Some considerations about the (buon) fresco techniche: technical study of the murals in Casas Pintadas of Vasco da Gama House (Évora)", Abstract and poster
M.Gil, J.A. Pestana, T. Rosado , M. Oliveira, A. Candeias.
InArt: 1st International Conference on Innovation in Art Research and Technology.
"Material and biodegradation study of the murals in Casas Pintadas of Vasco da Gama House (Évora)", Abstract and poster
T. Rosado, M. Gil, A.T. Caldeira, J.A. Pestana, J. Mirão and A. Candeias.
InArt: 1st International Conference on Innovation in Art Research and Technology.